Wednesday, June 22, 2011

Bercouple VS Taaruf



 Kini terlalu mudah melihat remaja bercouple. Di jalan, shopping complex, kampus dan di mana-mana saja. Tambahan sekarang ini ada acara TV yang menggalakkan bercouple-couple. Siri tentang couple-couple ni tak usah cakaplah…
Apa sebenarnya bercouple? Biasanya kalau ada lelaki dan perempuan saling suka, salah seorang menyatakan dan lawannya terima, itu bererti sudah bercouple. Untuk sebahagian orang bercouple itu isinya berjalan berdua, makan, menonton, mencurah perasaan. Yang pentingnya, just for funlah! Ada juga orang yang tujuannya untuk lebih mengenali sebelum pernikahan.
Sebagai umat Islam kita perlu mengkritik apakah bercouple yang banyak dilakukan orang sekarang ini sesuai atau tidak dengan aturan-aturan dalam Islam.

COUPLE
Pertama, orang bercouple biasanya mahu berdua-duaan terus. Beberapa jam tidak telefon dah resah,seharian tak sms dah rindu. Apabila bertemu ingin memandang wajahnya terus. Wah…dunia serasa berbunga-bunga. Apa lagi di tempat sepi mesra-mesraan. Humm, hati-hati! Soalnya Rasulullah bersabda, Tiada bersepi-sepian seorang lelaki dan perempuan, melainkan syaitan merupakan orang ketiga di antara mereka.
Kedua, orang bercouple ibarat telah dimabukkan oleh cinta. Lupa yang lainnya. Dunia serasa milik berdua yang lainnya hanya menumpang. Hati-hati juga, nanti kita mungkin terlupa dengan tujuan Allah menciptakan kita (manusia). FirmanNya, "Dan tidak Kuciptakan jin dan manusia kecuali untuk beribadah kepadaKu". (QS 51:56)
Ketiga, bukan rahsia lagi kalau pada zaman serba permisif ini unsure seks dah jadi bumbu penyedap dalam bercouple. Jadi yang ini terang-terang dah tersasar! Memang ramai yang orang bercouple awalnya tidak menjurus ke sana. Tapi gara-gara sering berdua, ada kesempatan, dan diam-diam syaitan dah masuk jarum. Maka terjadilah! Pertama pegang tangan, terus rangkul pinggang, terus cium pipi, terus…terus…terus terbabas. Jangan silap ya, agama kita melindungi kita dengan melarang melakukan perbuatan-perbuatan itu. Firmannya, "Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu pekerjaan yang keji dan suatu jalan yang buruk". (QS 15:32) Ternyata al-Quran sudah melakukan tindakan preventif dengan melarang mendekatinya, bukan melarang melakukannya. Rasulullah SAW juga bersabda, "Seandainya kamu ditusuk dengan jarum besi, maka itu lebih baik bagimu daripada menyentuh perempuan yang tidak halal bagimu". Jadi pegang-pegangan tangan juga mesti dihindari.
Keempat, ternyata bercouple bukan jaminan akan berlanjutan ke jinjang perkahwinan. Ramai orang di sekitar kita yang sudah bertahun-tahun couple ternyata kandas di tengah jalan. Bercouple pun tidak menjadikan kita tahu segalanya tentang si dia. Banyak yang sikapnya berubah setelah menikah.
Kalaulah kini kita tahu praktik bercouple tidak menjadi satu jaminan bahkan banyak melanggar aturan Allah dan tidak mendapat redhaNya, masihkah kita yang mengaku hambaNya, yang menginginkan syurgaNya, yang takut akan nerakaNya, masih melakukannya??

Tapi kalau bukan dengan bercouple, bagaimana caranya ketemu jodoh? Zaman sekarangkan kita tidak patut mudah percaya sama orang, jadi perlu ada hadnya. Islam punya solusi yang mantap dalam memilih jodoh. Istilahnya popular dengan nama Ta’aruf, ertinya perkenalan.

TA'ARUF
Pertama, ta’aruf itu sebenarnya hanya untuk perkenalan sebelum menikah. Jadi kalau salah satu atau keduanya tidak berasa serasi dan sesuai bolehlah menyudahi ta’arufnya. Ini lebih baik daripada orang yang bercouple lalu putus. Biasanya orang yang bercouple hatinya sudah bertaut sehingga kalau tidak sesuai  sukar putus dan terasa menyakitkan. Tapi ta’aruf, yang insyaAllah niatnya untuk menikah Lillahi Ta’ala, kalu tidak sesuai tawakal sajaa, mungkin memang bukan jodoh. Tidak ada pihak yang dirugikan mahupun merugikan.
Kedua, ta’aruf itu lebih fair. Masa perkenalan diisi dengan saling tukar informasi mengenai diri masing-masing baik kebaikan mahupun keburukannya. Bahkan kalau kita tidurnya sering berdengkur, misalnya, sebaiknya diberi tahukan kepada calon kita agar tidak menibulkan kekecewaan di kemudian hari. Begitu pula dengan kekurangan-kekurangan lainnya, seperti mengidap penyakit tertentu, tak pandai memasak atau yang lainnya. Informasi bukan Cuma dari si calon langsung, tapi juga dari orang-orang yang mengenalnya (sahabat, guru, orang tua si calon). Jadi si calon tidak boleh mengaku dirinya baik. Ini berbeza dengan orang bercouple yang biasanya penuh kepura-puraan. Yang perempuan akan dandan habis-habisan dan malu-malu (sampai makan pun jadi ssedikit gara-gara takut dibilang rakus). Yang laki-laki biarpun sengkek tetap berlagak kaya.
Ketiga , dengan taaruf kita boleh berusaha mengenal calon dan mengumpulkan informasi sebanyak –banyaknya dalam waktu yang sesingkat-singkatnya. Hal ini boleh terjadi kerana kedua belah pihak telah sedia menikah dan sedia membuka diri baik kelebihan mahupun kekurangan. Inikan penghematan waktu yang besar. Cuba bandingkan dengan orang bercouple yang sudah lama sering tetap berasa belum mengenal pasangannya. Bukankah sia-sia belaka?
Keempat, melalui taaruf kita boleh mengajukan criteria calon yang kita inginkan. Kalau ada hal-hal yang sesuai Alhamdulillah tapi kalau ada yang kurang sedikit masih boleh dipertimbangkan dengan hati dan fikiran yang sihat. Keputusan akhir pun tetap berdasarkan dialog dengan Allah melalui solat istikarah. Berbeza dengan orang yang mabuk cinta dan bercouple. Kadang hal buruk pada pasangannya, misalnya suka memukul, suka mabuk, tapi tetap menerimanya padahal hati kecilnya tidak menyukainya. Tapi kerana cinta (atau sebenarnya nafsu) terpaksa menerimanya.
Kelima, kalu memang ada keserasian, biasanya jangka waktu taaruf ke khitbah (lamaran) dan ke akad nikah tidak terlalu lama. Ini boleh menghindarkan kita dari pelbagai macam zina hati. Selain itu tidak ada perasaan digantung pada pihak perempuan. Kerana semuanya sudah jelas tujuannya adalah untuk memenuhi sunnah Rasulullah iaitu menikah.
Keenam, dalam taaruf tetap dijaga adab berhubungan antara laki-laki dan perempuan. Biasanya ada pihak ketiga yang memperkenalkan. Jadi kemungkinan berkhalwat (berdua-duaan) kecil yang ertinya kita terhindar dari zina.

Ternyata taaruf banyak kelebihannya disbanding bercouple dan insya-Allah diredai Allah. Jadi, sahabat….kita mahu mencari kebahagiaan dunia akhirat dan menggapai redha-Nya atau mencari kesulitan., mencuba-cuba melanggar dan mendapat murka-Nya?

No comments:

Post a Comment